Despre propria mea ignoranta si cea a altora

Copil fiind mi-am dorit si eu sa fac ceva deosebit in viata. Toti visam la varsta copilariei. Unii mai visam…  adulti fiind.

    Visurile copilariei mele erau  un pic…supradimensionate. Eu voiam… sa schimb lumea. N-am renuntat cu adevarat  la aceasta viziune romantica . Chiar si acum mai vreau sa schimb lumea.E adevarat insa ca sunt atat de multe de facut in jurul nostru incat e greu sa alegi o directie spre care sa-ti canalizezi eforturile. In cele din urma  realitatea de zi cu zi este cea care stabileste cat si ce poti atinge din visurile tineretii . Asa se intampla ca multe din cele ce ti-au fost dragi si multi dintre cei care  ti-au fost dragi vor trece  pe langa tine fara sa-i poti opri. Din imensele aripi tesute din iluzii si sperante pierdem zi de zi cate o pana…

Eu am avut sansa de a-mi implini  cel mai important vis.  Am avut sansa de a gasi fericirea in dragoste.  Sunt o norocoasa. Nu sunt cu nimic deosebita fata de orice alta persoana din cele 7 miliarde care traiesc, respira, viseaza, sufera si  spera pe acesta planeta. Sunt doar o …norocoasa. Pur si simplu.                                                                                                           Apreciez enorm  acesta sansa unica. O apreciez intr-atat incat o doresc tuturor. Cu toata sinceritatea. Nu este la indemana mea s-o fac posibila altora.  Dar pot sa fac cu siguranta un lucru : sa afirm cu tarie ca dreptul la dragoste si la fericire in dragoste este unul  fundamental uman si nimeni nu este indreptatit s-o refuze altora.                                                                  Daca tot am decis  sa contribui la schimbarea societatii  atunci m-am gandit  sa incep de la un principiu fundamental :  egalitatea. Egalitatea  in dreptul la  dragoste si  la fericire. Egalitatea in  dreptul la identitate proprie, cea care ne pune in evidenta in oceanul multicolor al omenirii,  cea care ne face unici si irepetabili si prin aceasta, atat de pretiosi …

Cand am facut acesta alegere m-am confruntat  cu o descoperire socanta, cel putin pentru mine. Nu stiam  mai nimic ( cu adevarat)  despre cei a  caror cauza voiam sa o sustin. Cunostintele mele nu depaseau nivelul superficial al…notiunilor. Cam asta aveam eu in cap: notiuni. Am realizat brusc ca  intr-o lume a  informatiei  poti fi foarte bine un ignorant . Desi ignoranta mea  ar avea o explicatie (ce comod…)-preocuparile cotidiene ce mi-au  umplut pana  acum  24 de ore din 24 din viata  – ma simt  totusi jenata de lipsa mea de cunostinte.  Doar ca acum ma corectez: caut informatii, citesc, gandesc.

Zilele trecute cand  intorceam  prin  minte pe toate fetele problema ignorantei,  mi-am adus aminte  de o intamplare mai veche. Copil fiind imi petreceam cateva saptamani de vacanta la o prietena de familie, intr-un sat destul de izolat de lume. Gazda mea era o femeie la varsta a treia, vaduva, singura dar foarte inteligenta si simpatica. O iubeam mult. Dar cea mai mare surpriza mi-a oferit-o mama ei. Tanti avea binisor peste 80 de ani si era de asemenea vaduva si singura de multa vreme. Satul in care locuiau imbatranea la randul lui incet dar sigur. Ele nu iesisera din sat de ani buni dar ascultau radioul . Era inainte de 1989. Cand am venit odata la ele in vizita impreuna cu sotul meu, tanti l-a luat deoparte si l-a intrebat : ” Ce ziceti, domnule profesor, ce se intampla acolo in Palestina? Ce e cu razboiul acela? “

O femeie simpla, varstnica, ingreunata de ani si suferinte dar cu mintea deschisa si curiozitate neostoita. Nu o ignoranta. Voia sa stie mai mult despre soarta unor oameni dintr-un alt capat de lume. M-am bucurat ca mi-a revenit in minte memoria ei.

Nu, ignoranta voita, comoda, egoista nu e scuzabila. Nici judecatile aruncate haotic in lipsa unei documentari  nu sunt scuzabile.  Nu, demonizarea celor despre care n-ai avut bunul simt sa citesti macar doua randuri nu este scuzabila. Nu, atunci cand esti capabil sa deschizi un calculator si sa gasesti o pagina de Internet, nu este scuzabil sa fii ignorant si sa fii grobian cu cei despre care nu stii nimic.

Lipsa de informatii, desi nu poate fi singura cauza a intolerantei,  determina in mare masura atitudinea agresiva pe care o manifesta multa lume  cand  vine vorba de un anumit tip de diversitate.  Daca  de la sfarsitul celui de-al  Doilea Razboi Mondial am depasit incet dar sigur anumite proaste obiceiuri istorice ( prejudecati legate de rasa, culoare, pozitie sociala ), mai avem mult de lucrat pe acesta coordonata a existentei noastre cotidiene.                                                                Cand m-am aplecat mai cu atentie asupra subiectului “delicat” al diversitatii sexuale am fost surprinsa de negativitatea si brutalitatea  multor reactii. Tanarul si principialul parlamentar care a ridicat pentru prima data in mod  public problema drepturilor inalienabile ale cetatenilor-  membri ai minoritatii sexuale, a fost intampinat cu cea mai larga gama de invective de care se ” bucura” tezaurul limbii romane. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca toti impotentii intelectuali din randul clasei politice s-au grabit sa se dea in spectacol pe spezele temerarului lor coleg si al unor oameni prea vulnerabili si prea putin numerosi pentru a putea riposta cu succes la atitudini ce mergeau de la ignoranta tembela pana la incitarea fascistoida.

Ignoranta este patul germinativ pentru indoctrinare si manipulare. Ignoranta creeaza solul fertil din care  se naste  frica iar acest gen de frica  degenereaza, de cele mai multe ori  in agresivitate, violenta. Spaimele alimentate de ignoranta calca in picioare tot ce nu pot cuprinde cu mintea. Spaimele nascute din ignoranta  dusmanesc cunoasterea, dusmanesc ratiunea, dusmanesc tot ceea ce le-ar putea dovedi erorile si nimicnicia. Ignoranta merge mana in mana cu o anumita comoditate in gandire, cu neasumarea responsabilitatii opiniilor, cu colectionarea de “intelepciune predigerata”. Ignoranta e agresiva si vocala, incercand sa acopere vocea Ratiunii. Ignoranta aduce laolalta indivizi ce pot forma oricand mase de manevra.  Acestea sunt masele in asteptarea liderilor providentiali , meniti sa  gandeasca in locul lor, sa gaseasca solutii in locul lor si sa le conduca spre Pamantul Fagaduintei fara efort propriu.

Un astfel de  fenomen s-a repetat de  prea multe ori in istoria omenirii. Intr-o era in care informatia nu mai este apanajul celor putini si potenti  este absurd si iresponsabil sa-ti ascunzi capul in nisip si sa refuzi sa stii. Este absurd sa devii in mod benevol un simplu element dintr-o turma stresata, speriata, innebunita, alergata in cerc pana isi pierde complet busola .  Dar si mai revoltator este sa emiti judecati publice la adresa celor despre care nu stii nimic;  sa iti iei libertatea de a le limita libertatile cetatenesti  din oportunism si ignoranta, alimentand si legitimand prin aceasta ignoranta publica.                                                                                                                                                                                                                                Tin minte ca inainte de 1989 ne inghesuiam  la  coada la  librarie ca sa prindem un exemplar dintr-o carte buna. Cautam sa ne cumparam aparate radio VEF (rusesti !) ca sa putem prinde posturile occidentale si sa aflam mai multe despre lumea de dincolo de gard. Foamea de informatii si de cultura era prezenta la mai  toate nivelurile societatii.

Ce s-a intamplat cu noi? Cum am ajuns sa ne lenevim intelectual si sa ne placa ignoranta, falsele informatii, frivolitatile? De ce am parasit cunoasterea  si de ce ne-am refugiat  in tabara evlaviei ignorante si manipulative?  De ce a devenit, brusc, de  bon ton  sa faci 10 matanii in locul unei singure judecati rationale independente?

E comod sa fii ignorant. Dar acesta ignoranta va avea un pret mai mare decat il putem  aproxima iar victimele colaterale s-ar putea sa fie chiar descendentii nostri. In vremuri tulburi, tarate de o lipsa acuta de perspectiva pe fondul unei crize economice grave adevarul si ratiunea au cel mai mult de suferit.  Victimele imediat urmatoare  sunt  de regula toleranta si respectul  pentru drepturile celor…putini. Ignoranta si lipsa de orizont genereaza “vanatori de vrajitoare” si victime nevinovate. Pentru cei care au ochi sa vada si urechi sa auda , revigorarea ideologiilor si miscarilor de extrema dreapta sunt un semnal ingrijorator. Nu ne putem permite sa ignoram lectia istoriei despre teoriile care au alimentat si au  generat ororile celui de   Al Doilea Razboi Mondial !

22 iulie este  Ziua europeana de  actiune impotriva incitarii la ura/ European Action Day for Victims of Hate Crimes.

Informati-va ! Nu lasati ignoranta sa va conduca destinele ! Nu lasati ura generata de ignoranta sa faca noi victime ! Nu lasati ignoranta sa va manipuleze ! Cititi ! Cititi si ganditi!

Ignoranta nu e o scuza. Nu mai e. Nu in 2013.

Leave a Reply

