Scrisoare catre prieteni: Ender Wiggin versus Orson Scott Card

A trecut ceva vreme de cand incerc sa-mi asez gandurile in ordine si tot nu reusesc sa ma asez in fata tastaturii. Mereu caut un moment cheie, de enervare sau frustrare suficient de intens  pentru a putea scrie. La mine asa functionneaza scrisul.

In sfarsit, azi mi-am luat portia. Am gasit elementul “magic” pe Facebook. Scriitorul Orson Scott Card facea un apel catre comunitatile de minoritati sexuale sa fie “toleranti” si sa nu boicoteze filmul “Ender’s Game” ce va aparea in curand in cinematografe. Filmul are la baza cea mai buna carte scrisa vreodata de Scott Card- “Jocul lui Ender” , aparut si la noi intr-o foarte buna traducere la Editura Nemira.

Imi amintesc de impactul pe care cartea l-a avut asupra mea si asupra copiilor mei . O carte surprinzatoare si minunata. Un personaj sau mai bine zis un grup de personaje greu de uitat, condus de Ender Wiggin. Ender, ultimul copil, neasteptat, nepermis, ilegal…un copil aparte. Copilul care va salva doua specii inteligente de la o confruntare finala catastrofala…

O carte plendida “Jocul lui Ender”. Nu regret ca l-am citit si nu regret ca l-am pus in mana copiilor mei cu drag. Dar ma doare sa aflu ca autorul nu se ridica deloc la nivelul propriei sale creatii. Sunt….zguduita si dezamagita sa-l aflu in randul sustinatorilor unei organizatii virulent homofobe ca NOM si Biserica Mormona din SUA.  Sunt…socata pentru ca mi-e greu sa inteleg cum se pot naste in acelasi creier atitudini atat de contadictorii; cum poate un om care ani de zile a aruncat cu noroi si a luptat impotriva drepturilor fundamentale ale unor concetateni despre care ,evident, nu stia nimic sa scrie o carte atat de sensibila si umana?

Cum poate sa incapa umanismul intr-o minte care este invadata de prejudecati si bigotism? Acum, ca filmul e gata -gata sa se lanseze pe marile ecrane, cei ce au fost  constant umiliti, etichetati, denigrati, minimizati,stigmatizati, demonizati-membrii minoritatilor sexuale-au inceput sa protesteze si sa cheme la boicotarea filmului si a lui Orson Scott Card.  Subscriu la atitudinea lor; este dreptul lor !

Eu ma simt  trista si intinata in naivitatea mea eterna. Ii cer scuze…lui Ender Wiggin pentru ca s-a nascut din pana unui om cu mult mai putin decat el. Ii cer scuze ca autorul , prin atitudinea sa reprobabila si parerile publice nedemne i-a furat personajului sau sansa de a fi cunoscut si iubit pe masura meritelor sale. Nu cred ca Ender l-ar fi “scris” vreodata pe Orson Scott Card. Pacat ca autorul n-a invatat nimic de la propriul sau personaj.

Dragi concetateni si prieteni din lumea intreaga ! Orson Scott Card mai are mult de muncit ca sa dobandeasca iertarea celor carora le-a gresit grav. Faptul ca acum apeleaza la toleranta voastra mi se pare o…nerusinare. Si este inca o dovada a incapacitatii sale de a intelege raul pe care l-a facut noua tuturor. Pentru mine el va ramane o mare dezamagire. Dar pe Ender Wiggin  voi continua sa-l iubesc si sa-l apreciez. Il voi face cunoscut noilor generatii dar n-am sa uit sa-i avertizez  ca paradoxal,  autorul si opera pot diferi fundamental.

Cititi ! Nu va lasati deturnati de lipsurile umane ale acestui autor ! Cartea nu va va dezamagi. Filmul…s-ar putea. Mi-e greu sa-mi inchipui cum s-ar putea transmite subtilitatile romanului prin film. Indiferent  insa  de optiunea voastra, dragii mei compatrioti in umanitate, va voi sustine.  Voi continua sa fiu acolo unde e nevoie de vocea si opinia mea. Dar va rog sa nu-l urati pe Ender Wiggin. Va rog sa nu-l dati deoparte fara sa-l fii cunoscut. Nu-l nedreptatiti  doar pentru ca “parintele” sau v-a ranit de atatea ori. Ender Wiggin merita mai mult. Voi meritati mai mult.

Pana la un alt moment de actualitate…ramaneti cu bine !

Leave a Reply

